Schildpadden Centrum Alphen Aan Den Rijn

banner

Zoals jullie al een paar keer op mijn blog hebben gelezen, heb ik een schildpad als huisdier genaamd Valerius. Ik heb hem al vanaf dat het een baby was, dat was zo’n vijf jaar geleden. Toen was hij niet veel groter dan drie vingers breed, inmiddels is die al groter dan mijn hele hand. Dat mijn schildpad zo snel groeide betekende ook dat zijn verblijf regelmatig moest worden aangepast. Vlak voor de zomer begon ik er over na te denken, mijn schildpad werd te groot voor dit hok, ruimte voor een nieuw hok hebben we hier niet in huis en ruimte voor een vijver hebben we al helemaal niet met een oud stadshuisje waarvan de tuin niet veel groter is dan 3m². Na wat zoeken op het internet kwam ik een paar schildpadden opvangcentrums tegen en na de hele zomervakantie erover na te hebben gedacht was afgelopen woensdag de dag dat mijn lieve schildpadje ging verhuizen.

Vorige week hadden we naar het schildpadden centrum in Alphen Aan Den Rijn gebeld voor een afspraak, dit werd woensdag 8 oktober om drie uur. Er werd verteld hoe je de schildpad het beste kon vervoeren en er werd een kleine uitleg gegeven wat ze in het schildpadden centrum gaan doen. Vanaf het moment dat de telefoon werd opgehangen begon ik er al tegen op te zien. Ik was bang dat ik er uiteindelijk spijt van zou krijgen en dan is er geen weg meer terug. Aan de andere kant vond ik het enorm zielig om mijn schildpad in zo’n klein hok te houden waar die overduidelijk niet meer lekker in zijn schild zat. De dagen gingen voorbij, ik had extra foto’s gemaakt al herinnering en dinsdagavond heb ik eigenlijk al mijn afscheidsmomentje gehad. Hoe erg ik de afgelopen dagen tegen die woensdag op zag, zo goed ging het de woensdag zelf. Ik denk omdat ik dinsdagavond al een afscheidsmomentje heb gehad, dat ik er wat rustiger onder was. We vervoerden de schildpad in een grote kartonnen doos, hoog genoeg zodat die er niet uit zou kunnen kruipen, en deze stond in de gordel vast op de achterbank van de auto. Ook had ik er een handdoek in gelegd zodat die niet alle kanten op zou glijden, gelukkig was het een oude handdoek want die wil je niet terug hebben na een autoreis van anderhalf uur en een gestreste schildpad.

2
Aangezien mijn schildpad Valerius zelf ook fan is van Valerius, was de naam snel bedacht! ;)

Rond kwart voor drie kwamen we aan bij het schildpadden centrum in Alphen Aan Den Rijn. Er werden wat vragen gesteld zoals hoe oud de schildpad was, wat de naam is etc. Ook keken ze naar de lengte van de schildpad. Daarna kreeg ik een formulier die ik moest invullen over het afstaan van mijn schildpad. Toen dit allemaal was gedaan werd mijn schildpad in een groot grijs krat gestopt zodat ze hem daarna makkelijk naar de quarantaine ruimte konden brengen. Wij kregen daarna toegang tot de verblijven zodat we konden kijken waar mijn schildpad straks zou verblijven.

Toen ik hier naar binnen liep was ik enorm verbaasd dat het zo groot was. Ik wist dat het groot zou zijn maar zo groot had ik niet verwacht. Er zijn twee verdiepingen, de bovenverdieping voor de landschildpadden en moerasschildpadden, de benedenverdieping voor de waterschildpadden. Er stonden verschillende verblijven met enorm veel schildpadden. Deze schildpadden zijn allemaal door particulieren afgestaan, komen van de dierenambulance of zijn in beslag genomen door bijvoorbeeld de douane. Door het hele verblijf hangen borden met informatie over de schildpadden maar ook over hoe het schildpadden centrum te werk gaat. Zo worden de schildpadden die binnen komen eerst maximaal 14 dagen in quarantaine gehouden. Hier worden ze ontwormt, krijgen ze extra vitamines en kunnen ze rustig wennen. Na de quarantaine worden de schildpadden uitgezet in de grote verblijven bij de andere schildpadden. Dit gaat ook met alle zorg die ze nodig hebben en ze worden goed in de gaten gehouden. En de beestjes die hier zitten ontbreken aan niets! Ze hebben prachtige verblijven waar ze in alle ruimte lekker kunnen rond zwemmen, veel rustplekken onder warmtelampen en word er enorm goed voor ze gezorgd. Ik heb nog nooit zoveel vrolijke schildpadden bij elkaar gezien! :)

3
In de zomer ging Valerius lekker naar buiten in de tuin. :)

Met dat beeld erbij en met deze gedachte wist ik dat ik een goede keuze had gemaakt. Mijn nare gevoel verdween en kon hem met een gerust hart achter laten. Mijn schildpad Valerius is hier in goede handen en hij gaat het hier geweldig hebben. Natuurlijk mis ik mijn schildpadje nog wel, maar ik heb een mooie foto op mijn kamer staan zodat die er toch nog een beetje bij is. Ik vind dit zo’n goed initiatief! Als je een schildpad naar een andere particulier brengt en deze in een vijver komt gaan ze heel langzaam dood, helemaal met de winter op komst. En schildpadden kan je al helemaal niet in de vijver in het park los laten! In een centrum zoals dit schildpadden centrum kunnen ze gelukkig oud worden en dat is wat je wilt voor je huisdier.

5
Ook “speelde” Valerius regelmatig met een schildpadden poppetje.

Hou je van schildpadden dan zou ik zeker een keer een bezoekje brengen aan het schildpadden centrum in Alphen Aan Den Rijn. Hier kan je tegen een kleine betaling naar de verblijven en kan je met eigen ogen zien hoe groot het is en hoe gelukkig de schildpadden hier zijn. Ook zijn er maar liefst 28 speurtochten te doen voor kinderen! De kosten voor een bezoekje aan het schildpadden centrum ligt tussen de € 7,00 en de € 9,00. Het geld wat hier aan word verdiend word allemaal gebruikt voor de schildpadden die hier verblijven, denk hierbij aan de verblijven, warmtelampen, verwarming van de verblijven, eten en ziektes. Een perfect doel dus! :)

8
En dit is nog maar een deel van het hele schildpadden centrum!

Voor meer informatie over het schildpadden centrum kijk je op deze site.

xox
Anneleen

3 gedachtes over “Schildpadden Centrum Alphen Aan Den Rijn

Geef een reactie

