Het Rijksmuseum

banner2

Een paar blog posts terug schreef ik dat ik naar het Rijksmuseum zou gaan, maar dat we op het laatste moment de plannen gewijzigd hadden. Woensdag gingen we voor de herkansing. Mijn papa en ik zijn ’s ochtends om kwart over negen al van huis vertrokken, in de stromende regen. De hoop op mooi weer was dan ook al gelijk weg, toch hadden we er zin in!

Eenmaal in Amsterdam aangekomen gingen we met de tram naar het Rijksmuseum. We kwamen pas om half twaalf hier aan, nog altijd in de stromende regen, maar wonder boven wonder stond er helemaal geen rij! We konden gelijk naar binnen lopen aangezien we al een e-ticket hadden gekocht. Je komt uit in een enorme ruimte wat het centrum van het Rijksmuseum is. Hier bevind zich onder andere een informatie balie, ticket shop, garderobe, toiletten, een lunchroom en een museum shop. Je kan zelf kiezen waar je begint, zo kan je eerst direct door naar de beroemde schilderijen zoals de Nachtwacht van Rembrandt van Rijn, of je begint bij de Middeleeuwen. Wij begonnen bij de laatste, de Middeleeuwen.

Het museum is zo groot dat je er zeker wel een paar uur zoet in bent als je alles wil zien. Er zijn verschillende verdiepingen die een ander jaartal hebben. Op elke verdieping heb je allemaal grote zalen waar aan elke muur schilderijen hangen en/of beelden staan. Sommige kunststromen zullen je meer interesseren dan andere, maar over het algemeen is er voor iedereen wel iets leuks te zien.

Persoonlijk vond ik het Aziatisch Paviljoen erg mooi om te zien. Hierin stonden veel Boeddha’s en waren er prachtige kimono’s te zien. Ook heb ik de Nachtwacht natuurlijk gezien. Op de één of andere manier had ik deze echt veel groter verwacht dan dat die in werkelijkheid is. Naast de ruimte waar de Nachtwacht hangt heb je een zaal waar een groot modelschip staat, deze vond ik ook erg mooi. Het schip is het scheepsmodel van William Rex uit 1698 en heeft ontzettend veel details.

1
2

Zijn jullie al eens in het Rijksmuseum geweest?
Zo ja wat vond je ervan?

xox
Anneleen

Geef een reactie

